Netgear: Was zijn reis naar Perfectie Vruchteloos?

In ons vorig artikel hebben we het nauwelijks gehad over de kwetsbaarheden die men gedetecteerd heeft in de producten van Netgear. Ons artikel heeft een klein onderzoek teweeg gebracht om slechts een klein stukje te weten te komen over de fout. Het is te zeggen ons doel was om bezoekers te informeren over het incident zelf, niet over de gevolgen. Snel genoeg begon er echter een discussie over het feit dat Netgear zich onwetend gedroeg en er bewust voor keus de fout in hun routers te negeren. Veel beveiligingsonderzoekers moesten een kant kiezen, maar over het algemeen, lijkt dit onderwerp wat overdreven. Kwetsbaarheden worden elke dag ontdekt zelfs bij de meest beroemde toepassingen, diensten, producten enz. Het snel kunnen antwoorden is niet zo makkelijk als velen aannemen. Pedro Ribeiro, de beveiligingsonderzoeker die de onveilige routes ontdekte, beweert te zijn gecontacteerd door mensen van Netgear. Volgens velen onderzoekers, toonde Netgear zich onverschillig ten opzichte van zijn klanten omdat het teveel tijd in beslag nam om oplossingen voor de kwetsbaarheden in hun routers te vinden. De kritiek nam nog toe, toen ook de media Netgear aanvielen voor zijn veronderstelde onvoorzichtige acties.

Het zou makkelijk zijn om Netgear met alle zonden te overladen, omdat het moeilijk is een middenweg te vinden tussen hen die Netgear steunen en hen die hun incompetent vinden. De waarheid is dat Netgear niet verplicht was deze gedetecteerde kwetsbaarheden te herstellen omdat dit geen verplichting is die router bedrijven vaak aangaan. Netgear bracht echter een firmware uit die verondersteld wordt om alle kwetsbaarheden, waardoor hacker de controle over je pc zouden kunnen overnemen, op te lossen. Je kan stellen dat met zo’n invasie op het spel, Netgear onmiddellijk had moeten reageren. Desalniettemin beter laat dan nooit, niet dan? Nu, is het mogelijk om al de nodige info te vinden en een fix te downloaden. Je vindt deze hier.

Natuurlijk hebben beiden kampen een punt. Langs de ene kant kon, Pedro Ribeiro meer gedaan hebben om dit probleem zelf aan te pakken dan gewoon Netgear te beschuldigen van nalatigheid. Langs de andere kant moeten we toegeven dat Netgear dit probleem mogelijk sneller had kunnen oplossen. Het is mogelijk dat het bedrijf zijn reputatie niet om zeep wou helpen voor één fout. Wat er ook van is, we zijn blij dat het probleem opgelost werd en als wat media aandacht nodig was om het bedrijf in actie te laten schieten, dan is dat maar zo.

Bron: computerworld.com/.

 

Over de auteur

 
 
 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *