Technische Ondersteuning Scams, weet ervan

Technische Ondersteuning scams zijn niet obscuur of mysterieus: ze kunnen vrij makkelijk verklaard worden, aangezien hun strategie niets nieuws is. Zogenaamde cold calls waren een populaire scam om mensen te misleiden: in verschillende landen, slaagden oplichters erin om nieuwe scenario’s te bedenken om mensen te slim af te zijn. Wat zeer populair was, was om te melden dat iemand zijn broer/zus/ma/zoon/dochter/kat/hamster of gewoon zo wat iedereen betrokken was bij een ongeval en je hen onmiddellijk te hulp moest schieten. Deze hulp werd echter niet omschreven als even bij het ziekbed te gaan zitten, maar door het overmaken van een stevige geldsom om dit ongeval in de vergeethoek te laten verdwijnen. In het begin waren deze scams iets wat men nog nooit gezien of gehoord had en mensen werden makkelijk het slachtoffer ervan vanwege het gebrek aan informatie. We kunnen er enkel maar naar raden hoeveel mensen geld weggaven of persoonlijke info verstrekten.

Nu, dat cold-calls niet zo populair meer zijn, of beter ze worden makkelijker herkent, gebruiken hackers deze methode in de cyberwereld. Het technische ondersteuning venster wordt verondersteld te verschijnen als legitieme Microsoft technici bezorgt zijn dat de apparaten van hun gebruikers te maken krijgen met een zorgwekkend aantal virussen. Het duurde niet lang voordat hackers deze eigenschap gebruikten in hun voordeel: nu duiken er overal technische ondersteuning scams op. De basis voor een ondersteuning scam is zoals dit: tijdens het surfen verschijnt er een bizar venster, zogenaamd afkomstig van Microsoft Technici. Daarna informeert het je over meerdere problemen op je apparaat en spoort je aan om een hulplijn te bellen om de problemen op te lossen met de hulp van betrouwbare consulenten. Natuurlijk blijken de vermelde dreigingen complete fictie te zijn, gewoon aangemaakt om mensen te hersenspoelen zodat de software kopen of hun bankgegevens vrijgeven.

Een programmeur van de Jolly Roget Telephone Company heeft besloten op de cyberbeveiliging te helpen verbeteren door het creëren van een boel bots. Zijn idee is dat als mensen een technische ondersteuning scam tegenkomen, die hen sterk aanspoort om het weergegeven nummer te bellen, ze hem contacteren en de details van het weergegeven nummer doorspelen. Met zijn bot leger is, Roger Anderson van plan de hulplijn te overspoelen met telefoonoproepen. Om de bots geloofwaardiger te maken, zullen ze een boel dingen “zeggen”, zoals een man die roept of een vrouw die de situatie probeert uit te leggen. Wat deze duistere consulenten niet beseffen is dat ze een conversatie aangaan met een bot, die oude opnames afspeelt. Natuurlijk zal deze nieuwe methode voor het bestrijden van technische ondersteuning scams hen niet het zwijgen opleggen, maar het kan mischien wel de consulenten danig op de zenuwen werken. Aangezien ze nu gedwongen worden om een boel nepoproepen van bots te beantwoorden, zullen ze niet veel tijd meer hebben om echte bellers te misleiden.

Onze onderzoekgroep ontdekt constant nieuwe varianten van technische ondersteuning scams, die je echt niet voor mogelijk zou houden. Ook al wordt je misleid tot het bellen van een hulplijn die uitgebaat wordt door duistere figuren, moet je zo slim zijn om je persoonlijke info voor jezelf te houden. Details over je kredietkaarten worden nooit onthuld via de telefoon: zelfs bankbedienden mogen dit enkel in een persoonlijk gesprek vragen.

Bron: zdnet.com.

 

Over de auteur

 
 
 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *